|
|
|
چرا اماراتی ها ایرانی ها را لخت می کنند؟! محمدحسین تهرانی |
|
|
کد مطلب : 17252
|
25 آبان 1387 ساعت 15:36
|
|
| اخیرا اخباری در رسانه های غیر دولتی ایران و وبلاگ ها و سایت های مستقل انتشار یافت حاکی از آن که ماموران پلیس امارات کوچک عربی متحده، تعداد زیادی از مسافران زن و مرد ایرانی را در فرودگاه دبی به طرز بسیار زشتی مورد بازرسی بدنی قرار داده اند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش نسبت به انتشار این خبر مهم، ضمن اظهار بی اطلاعی از وقوع آن گفته است که اگر موضوع صحت داشته باشد، اقدام مناسب صورت خواهد پذیرفت!
به گفته او حجم پروازهاي ايران به امارات بالاست به طوري که روزي 30 پرواز به اين کشور صورت مي گيرد و ممکن است چنين اتفاقي افتاده باشد با اين حال او اطمينان داده است چنين اقداماتي در راستاي يک تغيير سيستماتيک عليه ايرانيان نيست!
قشقاوي تاکيد کرده است که "در مذاکرات مان با مقامات اماراتي و نحوه تعامل با آنها همواره محور اصلي ما برخورد طرف اماراتي با مسافران ايراني بوده است و حساسيت ايران را در اين باره تذکر داده ايم.بنابراين صحت چنين خبري بعيد به نظر مي رسد"!
نگارنده این یادداشت، ضمن ابراز انزجار نسبت به کاهلی و عدم قاطعیت در واکنش های رسمی و دولتی از این دست که بی توجهی به لزوم حفظ و صیانت از "غرور ملی ایرانی" در آن موج می زند ، می خواهد بر اساس برخی شواهد و قرائن، علل بروز چنین رفتارهای توهین آمیز که از سوی پلیس یک کشور ناچیز عربی علیه شهروندان ایران بزرگ روا داشته می شود را مورد بررسی و واکاوی مختصر قرار دهد.
به هر حال، اماراتی ها که تا بیست سال پیش جاذبه ای جز نفت، بیابان های خشک و چند شهر کوچک با ساختمان های کهنه و حواشی کپرنشین چیزی نداشتند ، امروز به لطف شعور و آینده نگری برخی از مردان بزرگ این سرزمین خیلی کوچک، منافع واقعی خویشتن را درست تشخیص داده اند و بدین سبب، در حالی که ما، در ایران سال ها سرگرم فراری دادن سرمایه های عظیم ایرانیان ثروتمند بوده و هستیم، فرصت را غنیمت شمرده اند و با ایجاد یک نظام عالمانه و کارآمد، با سرمایه های خارجی و از جمله پول سرگردان ایرانی های گریزان از نظام اقتصادی - اجتماعی موطن خویش ، به ساختن و آباد کردن و رشد و توسعه خارق العاده ی سرزمین شان مشغولند.
قرائن هم حکایت از آن دارند که به این زودی ها نمی توان انتظار داشت آن ایرانی ها شرکت ها ، پول ها و امکاناتشان را از امارات به وطن بازگردانند و مردم هم برای خرید لباس و کفش و ظرف ، به جای کیش و قشم، مرتبا از دبی سر در نیاورند!
پس باید دست کم برای جلو گیری از تکرار توهین به ایران و ایرانیانی که به سهم بالای خود، موجبات رونق اقتصاد امارات را فراهم می آورند ، چاره ای اندیشید!
علتی که طرف اماراتی برای بازرسی بدنی توهین آمیز میهمانان ایرانی خود بیان می کند آن است که برخی مسافران ، همراه خود مواد مخدر به امارات می آورند.
نگارنده، خود، در اردیبهشت ماه امسال در سفری که به دبی داشتم، مورد بازرسی بدنی قرار گرفتم و با پلیس بازرسی کننده در این خصوص با لحنی تند و اعتراض آمیز، سخن گفتم.
ماجرا از این قرار بود که هنگامی که از بخش کنترل گذرنامه عبور کردم و مهر ورود در پاسپورتم ثبت شد و همراه با چمدان خود قصد خروج از سالن را داشتم، یک فرد لباس شخصی ناگهان در مقابلم قرار گرفت و با لحنی تحکم آمیز مرا به اتاقی هدایت کرد.
وارد اتاق که شدم، چند ایرانی محترم را که سن شان از پنجاه تا شصت می نمود و به شدت عصبی و ناراحت بودند، برای ورود به اتاق خصوصی بازرسی بدنی، منتظر یافتم.
نوبت به من رسید. وارد اتاق خصوصی شدم.همان پلیس لباس شخصی را در اتاق یافتم. او از من خواست کت خود را در آورم و هر دو کفشم را نیز در اختیارش بگذارم. کت مرا با دقت فراوان بازرسی کرد. ابتدا با دستگاه مخصوص الکترونیک و سپس به صورت عادی مرا بازرسی بدنی کرد. با تیغه ی فولادی، پاشنه های کفشم را از کفش جدا کرد تا درون پاشنه و محل اتصال آن به ته کفش را، که فضایی خالی است، وارسی کند. سپس اجازه داد تا کفش و لباسم را بپوشم و از من خواست تا در برابر دیدگان مسافران مختلف، به همراه او به اتاقی دیگر برای بازرسی از چمدانم بروم. در آنجا تمام چمدان را با کندن آسترها مورد وارسی دستی و الکترونیک قرار دادند. سپس بدون هیچ گونه عذر خواهی اجازه داد که بروم.
هنگامی که سرگرم وارسی کفشهایم بود ، از این مامور پلیس علت چنین کارهایی را با لحنی تند جویا شدم. در حالی که گویی انتظار نداشت چنین واکنشی ببیند، پاسخ داد: "هموطنان شما مواد مخدر به امارات می آورند و ما متاسفانه از تعداد زیادی از مسافران ایرانی ، مواد مخدر کشف می کنیم!"
من نمی خواهم در بررسی اجمالی علل توهین به ایرانی ها در امارات و سایر کشورها، احساسی عمل کنم. هدف من، توصیف واقعیت و توضیح آن برای یافتن راهکارهای مناسب و شایسته به منظور خاتمه دادن به روند دردناک تحقیر ایرانیان غیور و مخدوش ساختن غرور ملی ایرانی است. اگر انسانی بزرگ از سوی انسانی بزرگ مورد توهین قرار گیرد، تحمل درد توهین، آسان تر از زمانی است که از جانب فردی حقیر و بی مایه و بی ریشه، تحقیر شود.
گرچه دردناک است، اما باید اعتراف کنیم که به علل مختلف، برخی هموطنان که نام ایرانی بر خود نهاده اند، در سفر به خارج کشور، با خود انواع مواد مخدر به ویژه تریاک حمل می کنند. در امارات کوچک متحده عربی، این واقعیت تلخ، بهانه ی خوبی برای روا داشتن انواع توهین های حسادت آلود و کینه توزانه ی عربی جاهلی علیه شهروندان بزرگوار ایرانی شده است. آن ها با این گونه بازرسی ها، هم واقعا به دنبال کشف مواد مخدرند و هم توهین و تحقیر ایران و ایرانی.
علت چنین توهین هایی را در سه محور ، می توان خلاصه کرد: "کشف مواد مخدر"، "التیام بخشیدن به قلب گداخته از کینه و حسادت عرب جاهلی"و "توهین و تحقیر مبتنی بر ملاحظات سیاسی".
حال سوال این است که آیا دولت ایران می تواند برای ممانعت از بروز چنین فجایعی در حق شهروندان ایرانی، تلاش کند؟!
پاسخ به این سوال مهم، قاعدتا باید مثبت باشد.
اول آن که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، که طی دو سه روز گذشته با مانورهای پر طمطراق قصد داشت تصمیم خود را برای ایجاد امنیت و آرامش شهروندان ایرانی نشان دهد، می بایست همان کاری را که پلیس امارات عربی متحده در دبی انجام می دهد ، در مرزهای خروجی خودمان انجام دهد.
با این اقدام ، بسیاری از کسانی که قصد حمل مواد مخدر به خارج از کشور را دارند به دام خواهند افتاد و بهانه از دست اماراتی ها به در خواهد آمد. در این صورت، پلیس ایران، هم از خروج مواد مخدر توسط برخی ایرانی نما ها جلوگیری خواهد کرد و هم عزت و احترام ایرانیان در خارج از کشور، به خطر نخواهد افتاد.
دوم آن که وزارت امور خارجه ی ایران، با بسیج همت و تدبیر خویش، در صورت تکرار فجایعی از این دست، باید با طرف اماراتی برخوردی قاطع و کوبنده داشته باشد.
آیا اگر عرب های اماراتی شهروندان انگلیسی و امریکایی را در فرودگاه دبی لخت کنند، کفش از پایشان درآورند و ساعت ها وارسی بدنی شان کنند، دول متبوعشان ساکت می نشینند و با اظهاراتی خنثی، توهین به آن ها را تحمل می کنند؟!
همه می دانند که در زمان محمدرضاشاه پهلوی، شیوخ و سران امارات عربی حتی برای ملاقات با استاندار فارس و بوشهر می بایست ماه ها در انتظار می ماندند و هر گاه به شرف حضور نایل می آمدند، از رضایت سر از پا نمی شناختند!
اکنون چه شده است که آن ها با خیالی آسوده ، به خود اجازه ی چنین توهین ها و تحقیرهایی در حق ایران و ایرانی می دهند و آب از آب هم تکان نمی خورد؟!
مگر آیا وزارت امور خارجه وظیفه ندارد از منافع و عزت ایران و ایرانی در سرتاسر جهان، تمام قد دفاع کند؟! و اگر در انجام وظیفه ی ذاتی خویش تعلل ورزید، آیا مجلس شورای اسلامی نباید با مکانیزم های قانونی ای که در اختیار دارد، غیرتی نشان دهد و کاهلان را به صلابه بر کشد؟
و سوم آن که دولت ایران، در تمامیت خویش، خط قرمزی در سیاست خارجی خود، جز منافع ملت ایران نباید داشته باشد.اندکی بیندیشیم. کیفیت مراودات و رفتارهای سیاست خارجی دولتمردان کنونی ایران آیا به گونه ای بوده است که دولتک های عربی منطقه را از تعرض به حرمت و عزت و غرور باستانی ایران بزرگ بترساند؟!
غرور ملی، یکی از بزرگترین مولفه های قدرت هر کشور است. ما تا چه حد برای حفظ و افزایش قدرت ملی ایران ، غیرت و همیت به خرج می دهیم ؟ | | |
|
| نظرات بازديدکنندگان
 1388-07-26 16:43
|
| arab jamat insan kasif va namak be haram ast |
 1387-09-02 15:32
|
| غیرت ایرانی کجا رفته کجایند مردان مرد که در مقابل صدام ایستادند وشهید شدند اما خفت وذلت را نپذیرفتند اگر امروز سکان قدرت در دست انها بود قطعا از دریای خون می گذشتند واماراتیها را به سزای عملشان میر ساندند |
 1387-09-01 16:52
|
| سلام
متاسفانه ظاهرا سالهاست که وزارت امور خارجه اخته شده در داخل همه شیر هستند و در دنیای بیرون ....وقتی در سفارت ایران در با کو از شهر وند ایرانی سوال میشود چرا به زبان آذری سخن نمیگوئی و کسی نیست که جواب یاوه گوئیهای کسانی را بدهد که تبریز را مرکز استان جنوبی خود میدانند وچند سال پیش که یکی از دوستان را بخاطر اینکه پس از مشاجرات کارش به نزاع به دلیل بی ادبی و بی احترامی و هتاکی با مامور بندرگاه در دبی کشیده بود اخراج میکنند(منظور تایید نزاع نیست ولی وقتی حمایت نمیشوی و جواب توهین دیگران تایید خودی هاست آن وقت چه؟ میتوان تحمل کرد؟) چه باید گفت؟ این آقایان از کره ماه نیامدند! ما با ید مصرانه از مسئولین جواب بخواهیم و دیگر اشکال به خودمان اینست که با ید همه جا عقاید و ملیتمان را در نظر داشته باشیم و مطابق آن رفتار کنیم نه فقط در کشور و کوچه و محل و منزل خودمان |
 1387-08-27 16:42
|
| دوستی گفته است چرا نژاد پرستانه؟ واقعیت این است که ایشان گفته اند. مگر واقعیت این طور نبوده؟ حالا از قبل بیعرضگی ما ایرانیان اینها شیر شده اند. اصلا یک ملت 70 میلیونی چرا باید دستمایه تحقیر و تمسخر یک روستای آباد شده از پول همین ملت شود؟من اگر رئیس جمهور بودم دستور میدادم خوزستان قطب آزاد و تجاری ایران بشود تا هم هموطنان عربمان از منافعش بهره مند شوند هم اینها از قبل پول ما ایرانیها میلیاردر نشوند. چه اشکال دارد اگر ما هم به سکویی برای توزیع اجناس به کشورهای منطقه تبدیل شویم و از اطراف دنیا گردشگر جذب کنیم و .... |
 1387-08-26 15:40
|
| Salam,
Man saleneh DUbai hastam va bayad beh etela beresonam keh vaghti consolghariyeh Iran dar Dubai besiyar bitarbiyat hast_and va moshkelateh hamvatanhayeh Irani ro hal nemikon_and bayad ham police dubia in gneh raftar konad.
Faghat az hamvatanan azizi keh miyan dubai va moshkel daran mikham khahehs konam tamas ba sefarat beghiran va bebeinan cooslghari da Dubai ba cheh lahni barkh_ord mikonad.Arezoo mikonam hich Iraniyi dar DUbai ghozarash beh consolgari nayoftad.
Movafagh Bashid |
 1387-08-26 11:32
|
| دوست عزیز، من خودم هم چندین بار مورد بازرسی قرار گرفتم. تا حدودی حق با آنهاست، اما با این مساله که لحن بسیار بدی دارند موافقم. در ضمن لطفا مقاله ات را چند بار دیگر بخوان، بر خلافه اینکه ادئا میکنی خیلی احساسی و نژاد پرستانه است! |
 1387-08-26 03:11
|
| برادر من اگه شما هم جای آقای قشقاوی بودی همین حرف رو می زدی. ایرانی های زیادی مثل شما اعتراض می کنند که چرا دولت کاری انجام نمی دهد. ولی آخه چه کاری می تونه انجام بده؟ دولت ایران هیچ اهرمی برای فشار به امارات نداره.. بعد از تحریم ها صادرات دوباره امارات به ایران و سیستم بانکی امارات تنها امید ایران هست. بنابر این خیلی سادست ایران بره بگه نکن این کارو .. اون هام می گن بکنم چی کار می کنی؟ و ما هیچ کاری نمی تونیم بکنیم .. خود شما می تونی دیگه دبی نری؟ |
 1387-08-26 09:21
|
| harfhaaye shoma matin
vali chera enghadar nejaad parastaane. |
 1387-08-26 10:12
|
| متاسفانه تا حدودی حق با آنهاست.
من خود بازرسی هایی از این دست را در ایران از مسافران ایرانی عازم امارات شاهد بودم. واقعاً برخی هم وطنان عزیزمان حامل مواد مخدر بودند !! |
 1387-08-25 21:52
|
| دوست عزيز! آقاي كردان تنها نه. آقاي مشايي هم هست. |
 1387-08-25 22:13
|
| مشکل اصلا مواد مخدر نیست. این بهانه است. مگر ایرانی ها فقط به امارات می روند. این نوع برخورد مربوط به امارات است. مواد مخدر را از راه دور با سگ می توان تشخیص داد. برای آنها هم کم هزینه تر است و هم سریع تر. این اقدام اقدامی سیاسی است و نتیجه یک تصمیم سیاسی با اغراض و اهداف خاص که بایستی بسرعت شناسائی و با جدیت شدید با آن برخورد شود. کافی است سفیر امارات و دخترش یکبار در فرودگاه تهران لخت شوند تا بفهمند اوضاع از چه قرار است.
رسم است که بر اساس یک اصل کشورها با عمل متقابل به طرف مقابل زشتی کارش را نشان می دهند.
کجا رفت زمانی که اگر یک ایرانی با چنین برخوردی در کشوری حتی از سوی یک دزد مواجه می شد سفیر آن کشور در تهران جرات خروج از خانه اش را هم نداشت. |
 1387-08-25 20:59
|
| من به نوبه خود از نگارنده این یادداشت تقدیر می کنم که با ادبیاتی هر چند با رعایت برخی ملاحظات، اشاره به موضوعی دردناک اما واقعی کرده اند. در تمامی متن یاددشت می توان احساس وطن پرستی و غرور پایمال شده نگارنده را حس نمود. چرا که تحمل خرد شدن نام ایران و ایرانیان بر هر ایرانی گران آید و وا اسفا که این حقیقت تلخ نه در فرودگاه دبی بلکه در بسیار ی از کشورهای غیر عرب وجود دارد. اما نکته ای که به درستی یکی از بازدیدکنندگان به آن اشاره نموده است حرمت ایرانی در داخل کشور است که قطعا نگارنده یاددشت نیز با ظرافتی که در نوشتارش می توان دید از نظرش بدور نبوده است. من که فرزندم را پیش اهل محل و همسایگان تحقیر می کنم ، کتک می زنم و اجازه اظهارنظر نمی دهم چطور انتظار باید داشته باشم که همسایه بی سواد و بی فرهنگم حرمت فرزندم را در محل نگاه دارد. نگارنه اشاره می کند که علت چنین توهین هایی را در سه محور ، می توان خلاصه کرد: "کشف مواد مخدر"، "التیام بخشیدن به قلب گداخته از کینه و حسادت عرب جاهلی"و "توهین و تحقیر مبتنی بر ملاحظات سیاسی".
کاملا با نظر نگارنده موافقم اما این علل را کافی نمی بینم و مواردی همچون نحوه برخورد داخلی با شهروند ایرانی ومنش سیاست مداران در سیاست خارجی را اضافه می کنم ضمن اینکه به عنوان یک انسان آزاد اندیش و بدور از تعصبات نژادی و وطنی به این واقعیت شجاعانه اعتراف می کنم که سطح جرایم اجتماعی کشورم به شدت افزایش یافته و حرکتی که به سوی قهقرای فرهنگی ادامه دارد در رفتار نابه هنجار مردمم تبلور می یابد. با کمی انصاف و به دور از آمارهای دروغ درصد اعتیاد، جرم های خانوادگی، تجاوز به اشکال مختلف آن و سایر جرایم را تقویم می کنم و آن گاه درصدی از آن را به مسافرانی که به خارج می روند تعمیم میدهم. فراموش نمی کنم که پس از انقلاب جوانان ایران عزیزم را در ژاپن به فحلگی دیدم و وقتی سخن از جرمی در ژاپن به عمل می آمد سر پیکان را به سوی هم وطنان ایرانیم دیدم که البته متاسفانه واقعیت بود و جوانان دیگری را دیدم که چگونه وبا چه تحقیری در کمپ ها یناهندگی جیره خود را می گرفتند و باز اگر مواد مخدری جابجا می شد نامی ایرانی را در متهمان می یافتم و.... حکایت های مشابه که بر همگان آشکار است.
به امید روزی که هیچ گاه تحقیر ایران و ایرانی را شاهد نباشیم.
پارس |
 1387-08-25 19:18
|
| می خواهم بدانم اگر بستگان آقای قشقاوی هم مورد اینچنین بازرسی قرار بگیرند بی خیال میگویند ممکن است چنین اتفاقی بیافتد؟!!
بسیار خوشحال میشوم اگر کف دستم به لپ نرم و بی خیال ایشان برسد تا کمی شرم را بر آن نقش بندم!!! |
 1387-08-25 18:49
|
| دوست عزیز از قدیم گفته اند احترام گفتند احترام امامزاده رو متولی اش نگه میدارد. متاسفانه متولیان ایران احترام ملت ایران را نگه نمیدارند. مردم دنیا که چنین می بینند چطور توقع دارید که احترامی برای ایرانیان قایل باشند؟ وقتی فیلمهای متعدد برخورد نیروهای انتظامی با مردم در سرتاسر دنیا در اینترنت پخش است و نشان می دهد که هر ماموری هم پاسبان است هم دادستان هم قاضی و هم اجرا کننده مجازات دیگر چه انتظاری دارید؟ علت اینکه پلیس دوبی با امریکایها اینکار را نمی کند اینست که همانطور که دیده اید اگر پلیس امریکا چنین کاری را با شهروندان خود بکند به سختی مجازات می شود. این در حالی است که وای به حالت اگر خلاف کنی/ پلیس کتکت نمیزند ولی دستبند به دست به زندان و نزد قاضی میبرندند و پارتی بازی هم فایده ندارد. اگر ما هم روزی چنین سیستمی داشتیم پلیس دوبی که هیچ پلیس هیچ جای دیگری هم جرات جسارت به ملتی که به حقوق خود اشنا هستند و انرا طالبند را نخواهد داشت. |
 1387-08-25 18:30
|
| مقاله عالی بود.امیدوارم باعث و بانی اصلی سرشکستگی ایرانی ها در تمام دنیا از کار بیفتند. |
 1387-08-25 16:23
|
| دوست عزیز دفاع تمام قد مختص آقای کردان است نه ملت ایران! |
| |